Links fra bogen
Her finder du links til de forskellige hjemmesider og materialer, som der link’es til i bogens aktivitetsoplæg.
De forskellige links har sideangivelser, så du kan se præcis, hvor de optræder i bogen.
Bemærk: Alle links åbner i et nyt vindue/faneblad.
s. 15 – Kilder til data
s. 25 – Matematikkens Univers
www.matematikkensunivers.dk/stjerner.asp
s. 26 – Skriftlig PRØV
s. 27 – MatematiKan
s. 32 – Historien om Elisa
s. 37 – Afskaf ekstrem fattigdom
https://worldpoverty.io/index.html
s. 38 – Verdens fattigdom
https://openknowledge.worldbank.org/bitstream/handle/10986/30418/9781464813306.pdf
s. 57 – Kondition
s. 60 – Kondition lærervejledning
s. 61 – Hvad fortæller diagrammet?
s. 63 – Statistik
s. 64 – Hvad fortæller diagrammet? – Lærervejledning
s. 66 – Regn det ud
www.youtube.com/watch?v=-WX9K_Woxb8
s. 68 – Venskabsløbet
https://redbarnet.dk/skole/events/venskabsloebet/
https://phabsalon.dk/find2learn
s. 70 – Lige adgang til uddannelse
https://www.verdensmaalene.dk/maal/4
https://verdensbedstenyheder.dk/verdensmaal/kvalitetsuddannelse
s. 72-73 – Tekst om verdensmål 4
https://www.verdensmaalene.dk/maal/4
https://verdensbedstenyheder.dk/verdensmaal/kvalitetsuddannelse
s. 81-82 – Hvad er arbejdet værd?
s. 87 – Areal og vandbehov
https://ing.dk/artikel/vandingeniorer-i-laere-hos-orkenbille-42496
s. 88 – Tågefanger
https://www.youtube.com/watch?v=G4GHGBov15U
https://www.youtube.com/watch?v=zf4JrsqlIkU
https://www.youtube.com/watch?v=-BmV9uaj3fs
s. 112 – Solenergi – lærervejledning
http://www.frederiksen.eu/shop/product/sol/solovn–parabol-oe1-5-m
s. 117 – Et solcelleanlæg
http://solcelleforening.dk/fakta/tal-og-fakta/
s. 120 – Infoark om elbiler
https://fdel.dk/guides/ladning/mormorkablet
s. 125 – Børnearbejde – lærervejledning
https://heleverdeniskole.dk/lande/bornearbejde-i-burkina-faso
s. 126 – Børnearbejde eller skole
https://heleverdeniskole.dk/lande/bornearbejde-i-burkina-faso
s. 127 – Børnearbejde eller skolde – lærervejledning
https://heleverdeniskole.dk/lande/bornearbejde-i-burkina-faso
s. 133 – Programmer et trafiklys
s. 135 – Programmeringsvejledning
s. 136 – Programmer selv
s. 148 – Min bolig – lærervejledning
s. 159 – Miljøduks – affaldssortering
http://roskilde.dk/sites/default/files/sorteringsvejledning_etape4.pdf
http://sorter-mer.nu/da/sortering/
https://play.kahoot.it/#/k/dea26608-619f-4d62-90d4-6ba6116769b7
https://play.kahoot.it/#/k/2e9347c5-9e9f-4c56-9292-3d548ba1a327
s. 166 – Miljøduks – Gramvægten
https://portal.postnord.com/onlineporto/
s. 168 – Vær miljøduks – lærervejledning
http://www.skoven-i-skolen.dk/content/genbrugspapir
http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-05-03-saadan-kan-du-hjaelpe-klimaet-og-miljoeet-i-det-daglige
https://kemienidinhverdag.dk/leksikon/maerkninger/
https://kemienidinhverdag.dk/leksikon/emballage/
http://www.duda.dk/Temaer/klima/klima.html
http://www.duda.dk/Temaer/Miljo/miljo.html
http://www.emu.dk/modul/brug-kahoot-til-evaluering-af-din-undervisning-0
https://portal.postnord.com/onlineporto/
s. 178 – Svanemærket og tøjforbrug – lærervejledning
https://classic.samvirke.dk/magasin/juni-2018
s. 185 – Et døgn med CO2
http://dca.au.dk/fileadmin/user_upload/Mogensen_et_al_2016_Foedevarernes_klimaaftryk.pdf
https://www.unileverfoodsolutions.dk/inspiration-til-kokke/klimasmart/CO2-beregner.html
s. 188 – Fakta om CO2
s. 189 – Skoven, en CO2-opsluger – lærervejledning
s. 190 – Fakta til lærervejledningen
http://www.verdensmaalene.dk/maal/13
s. 204 – Lodrette haver – lærervejledning
s. 206 – Væksthus i etager
s. 207 – Genoprettelse af økosystem
http://kortlink.dk/kortinfo/wx98
s. 212 – Genoprettelse af økosystem – lærervejledning
http://www.matematikkensdag.dk/
http://kortlink.dk/kortinfo/wx98
s. 234 – Giv udviklingsbistand – lærervejledning
http://www.matematikkensdag.dk/
s. 235 – Partnerskab for handling
http://www.matematikkensdag.dk/
s. 236 – Adgang til Internettet
http://www.globalis.dk/Statistik/Befolkningstal
s. 237 – Skab gode diagrammer
s. 238-239 – Adgang til Internettet – lærervejledning
http://www.matematikkensdag.dk/
http://www.globalis.dk/Statistik/Befolkningstal
http://www.indexmundi.com/facts/indicators/IT.NET.BBND.P2